رواية ادهم وملك الفصل الخامس 5 بقلم مليكه مالك
#ادهم_وملك(5)
"الكل كان متجمع ع الغدا ، وفجأه رزان دخلت ."
-هاي ادهم هاي شمس ..واتجاهلت وجود ملك
=ازيك ي رزان اقعدي اتغدي
-لا ميرسي انا جايه اعزمكم بس عشان عيد ميلادي انت وشمس ، وبصت لملك وابتسمت ب خبث
"ملك كانت بتاكل وسامعه ومهتمتش بكلامها مما اغضب رزان وخلاها متغاظه ازاي تتجاهلها .
-كل سنه وانتي طيبه يارزان ، هو امتي ؟!
=وانت طيب ي حبيبي بعد بكره ف البيت عندنا
-تمام كلنا هنيجي ان شاء الله
=كلكوا
-ايوة كلنا ي رزان لو مش كلنا مش هنيجي
=ماشي يا ادهم هستناكم .
*ابيه ادهم انا مش عاوزه اروح
وانا كمان يا ابيه مش بحب اروح هناك
-مش هنطول يا بنات شويه صغيرين وهنرجع الكلام منتهي
=حاضر يا ابيه
" بعد الغدا شمس كلمت ملك "
-ملك عاوزه اتكلم معاكي شويه
=نعم يا شموستي انا سمعاكي
-بصي يا ملك اسمعيني كويس انا بحب ولد اسمه مازن من نص سنه وهو كمان بيحبني ، هو عامل حفله ف البيت وعازمني ولازم اروح عشان مش يزعل ، ممكن تساعديني عشان ابيه ميعرفش
-انتي عارفه يا شمس لو ابيه عرفت هيخلي عيشتك سوده ، وازاي تروحي بيت واحد غريب
=يا ملك هي نص ساعه مش هتاخر ابيه مش هيعرف وانتي هتغطي علي غيابي ارجوكي يا ملك ساعديني ارجوكي ارجوكي
"فضلت شمس تزن ع ملك لحد م وافقه "
-حاضر يا شمس بس هساعدك ازاي ؟!
=بصي هو مش عيد ميلاد رزان بكره ..احنا هنروح العيد ميلاد ورزان كده كده مش هتسيب ابيه انتي بقي غطي علي غيابي نص ساعه وهكون ف الحفله تاني وهنرجع من هناك سوا
-ولو ابيه عرف يا شمس
=متقلقيش مش هيلاحظ
-ربنا يستر
"جه يوم الحفله والكل جاهز ، ملك كانت لابسه فستان روز قصير ورافعه شعرها ومنزله قصه كانت زي القمر ، ادهم اول ما شافها تنح قدام جمالها شويه وهي مش واخده بالها وفوق نفسه بسرعه "
-يلا يابنات
"ركبوا العربيه ووصلوا الحفله اول م دخلوا جريت رزان علي ادهم وحضنته ، ملك بصتلها بغيظ مكنتش عارفه ليه شعور الغيره ده ، دي خطيبته وهو حبيبها هي غيرانه لي ،قدموا الهدايا واخدت رزان من ملك الهديه ببرود
-ميرسي ، ابتسمت ملك ابتسامه مجامله
*ابيه هنلف انا وملك ف الحفله لو احتاجتنا رن
=متبعدوش ي بنات
-حاضر
*يلا يا ملك انا همشي وانتي راقبي ابيه ، مش هتاخر
-هاتي العنوان واسم الولد ده عشان لو اتاخرتي
*طيب خدي ..ادتها شمس العنوان والاسم ومشيت علطول
-استر يارب استر وعدي الليله
_ف بيت مازن _
"مازن مش بيحب شمس وبيضحك عليها ، جمع صحابوا ف البيت وجهز القعده ومستنين شمس لما توصل عشان يتسلوا بيها ،
-فين يابني المزه اتاخرت كده لي
=ياجماعه انتوا سكرتوا كده لي احنا متفقناش اننا نئذيها
-ملكش انت دعوه، هي تيجي وسيبها لينا ،
" مازن للحظه حس انه ندل ومش راجل ازاي هيعمل كده ف بنت بتحبه بجد ، خرج بسرعه من البيت لقي موبيله بيرن وكانت شمس
*ايوه يا مازن انا قربت اوصل
-خليكي عندك يا شمس متجيش انتي فين
قربت اوصل البيت
" خرج بسرعه وقابلها بالعربيه وركبها وخدها وبعد عن البيت "
-الله يخربيتك ياشمس اتاخرتي لي
"ملك بتبص ع الساعه لقتها عدت ساعه الاربع ولسه شمس مرجعتش وبترن عليها غير متاح ، بعتتلها رساله
" انتي يا زفته انتي مرجعتيش لي ابيه سال عليكي مرتين وانا اقوله ف الحمام جايه ، انا جيالك قولي لصحابك بقي عشان متحرجش "
"بعتتلها ملك الرساله واتحركت بسرعه للعنوان بتاع مازن ..قعدت تبص ع البيوت ومش عارفه توصل ف الاخر قررت تسال حد من المنطقه رنت جرس بيت من البيوت خرج شاب ف نفس سن ملك ..
-ملك !!!
=عمرو !!
فلاش باك
-عمرو صديق ملك من اول ما راحت المدرسه وكان بيساعدها ف حاجات كتير وبيعتبرها زي اخته وملك بتحكيله كل حاجه وهي شايفاه اخوها ..هو مصري مقيم ف لبنان وتقريبا عارف كل حاجه عن ملك "
بااك
-ملك!!
=عمرو!!
-اي الل جابك هنا ف الوقت ده في اي
"حكتله ملك علي كل حاجه "
=ايوه اعرفه ده بيته قريب استني هاجي اوصلك
*يعني اي يا مازن ، انت كنت جايبني لصحابك عشااان ، طب لي لييي انا حبيتك لي تعمل فيا كده ، هو انا ازيتك ي مازن
-انا اسف ي شمس انا معرفتش عملت كده ازاي بس انا بحبك يا شمس والله
"قطع كلامه صوت وصول رساله لشمس فتحت شمس الرساله وصوتت
*ملك الحق ملك يا مازن رايحه البيت عندك
-ركبوا بسرعه العربيه وهما ف العربيه موبيل شمس رن وكان ادهم ردت عليه
*ايوه يا ابيه الحقني
=في اي ياشمس وانتي فين انتي وملك دورت عليكم مش موجودين بتعيطي لي اهدي
" حكت شمس كل حاجه بعياط لادهم وهو اتصدم واخد منها العنوان وجري ع البيت ساب رزان وجري وده عصبها جداً
"مشي عمرو مع ملك لحد البيت وقف هو برا وهي خبطت ع الباب فتح ولد شكله مش مظبوط بيبص لملك من فوق لتحت
-هو ده بيت مازن
=ايوه هو ادخلي
-طب ممكن تناديلي شمس
=هي موجوده جوه ادخلي ليها
"دخلت ملك واول مَ دخلت قفل الولد عليها من جوه "
-هي فين شمس
=شمس مش هنا بس انتي هتسدي مكانها عادي وبيقرب منها
-ملك فهمت وصوتت وفضلت تجري وترميه بالحاجات الل حوليها ف الاخر طلعت فوق طربيزه ومسكت فازه وموجهاها بتحمي بيها نفسها
#يتبع ..